×

Volvo | V60

In 2016 blies Volvo de naam V90 nieuw leven in. De opvolger van de V70 kreeg er ‘zomaar’ 20 punten bij. De meeste gestrekte estate uit Zweden bleek zijn nieuwe oude naam dubbel en dwars te verdienen dankzij de enorme vooruitgang die het model had geboekt, zowel optisch als technisch. In 2010 maakte ‘kleine’ broer V60 iets soortgelijks door. De auto was immers wezenlijk anders (lees: beter) dan de V50 die hij afloste. De tweede generatie V60 kon uiteraard niet achterblijven en zit qua innovatie en design in hetzelfde spoor als de huidige V90. Behalve met laatstgenoemde, deelt de nieuwe V60 het flitsende familiegezicht met recente modellen zoals de XC90, S90, XC60 en XC40. Het beste dat de populaire estate te bieden heeft? Het feit dat hij alle sterke punten van zijn familieleden op briljante wijze combineert.

Als een magneet op leaserijdend Nederland

De V60 heeft het kunstje kunnen afkijken van vele aansprekende Zweedse nieuwkomers en is tegelijkertijd één van de belangrijkste aanvullingen op de volledig opgefriste Volvo line-up. Het merk moest ook wel. Met de eerste generatie V60 hadden de ontwerpers en ingenieurs de lat hoog gelegd. Erg hoog zelfs. De Plug-in Hybrid versie was een regelrecht schot in de roos, zeker voor de – fiscaal gedreven – Nederlandse markt. De 5-cilinder diesel met elektro-ondersteuning werkte als een magneet op zelfrespecterende leaserijders; zij genoten van premium comfort, kwaliteit, ruimte én uitstraling, met daartegenover een extreem bescheiden bijtelling. Het gevolg: bij de introductie waren de eerste V60’s in ons land in no time uitverkocht. Ook daarna liep de levertijd al gauw op, aangezien de vraag lange tijd het aanbod oversteeg.

D6 Hybrid plaatsgemaakt voor T8 Twin Engine

Het betekende werk aan de winkel voor Volvo om de geweldige kwaliteiten van de eerste generatie te overtreffen. Maar de bouwers flikten het, en hoe! De nieuwe V60 is op elk front zijn voorganger een paar stappen te ver voor. Wat ons betreft had hij dan ook best V80 mogen heten. Aan de andere kant: als we zo blijven doortellen, wat eindigt het dan?

Opvallend is dat de hybride-D6, de motor die voor historisch hoge verkoopaantallen op Hollandse bodem heeft gezorgd, niet is teruggekeerd op de V60. Des te gelukkiger worden we van de vervangende aandrijflijn: de T8 Twin Engine. De 2-motorige Volvo moest inleveren op cilinderinhoud (van 2,4 naar 2,0 liter) en verruilde de diesel voor een benzinekrachtbron. Echter, niemand die daar wakker van zal liggen. Integendeel: de T8 is er namelijk met een gecombineerd vermogen van 310 pk maar liefst 30 pk op vooruitgegaan. Vergeet vooral ook niet de bijkomende voordelen: een lagere wegenbelasting, minder BPM en dus een aantrekkelijkere prijsstelling…

Dynamischer dan ooit tevoren

Wat evenmin vergeten mag worden, is de rest van het motoren aanbod. Zowel op benzine als diesel gebied valt er veel te kiezen. Ongeacht uw voorkeur, de V60 is altijd schoon, zuinig, krachtig en bovendien dynamischer dan ooit tevoren. Een extra sportieve R-Design uitvoering behoort eveneens tot de mogelijkheden. Deze auto moet elke liefhebber van pure Scandinavische power aanspreken!

Beoordelingen van gebruikers

Beoordeling Volvo V60 - overall

ster volster volster volster volster leeg

Comfort

ster volster volster volster volster half

Betrouwbaarheid

ster volster volster volster volster leeg

Prestaties

ster volster volster volster volster leeg

Kosten

ster volster volster volster volster leeg